Ve škole již několik let pořádáme Kafárny. Jedná se o tematická setkávání se zástupci z pedagogického týmu Školy Vitae s rodiči našich žáků a žaček. V podvečer, s hrnečkem kávy či čaje, v příjemné a neformální atmosféře.
Vážíme si toho, že si rodiče najdou čas a chtějí poznávat pedagogickou koncepci Školy Vitae blíže. Jsme rádi, když přispívají svým pohledem na vzdělávání i aktuální témata.
Pro první letošní Kafárnu jsme zvolili téma velmi aktuální – Digitální a kreativní technologie a umělá inteligence. Že o ní slyšíte všude? 🤗 Ano, my taky. A stejně tak děti. Zvědavě, ale hlavně bleskovou rychlostí objevují, k čemu jim ta AI může být užitečná.
Vážíme si toho, že si rodiče najdou čas a chtějí poznávat pedagogickou koncepci Školy Vitae blíže. Jsme rádi, když přispívají svým pohledem na vzdělávání i aktuální témata.
Ve škole jsme se o AI začali zajímat už pár měsíců zpátky. Všichni ji využíváme už roky, možná, aniž bychom tušili, že jde o AI. Ale až s dostupností generativní umělé inteligence, která chrlí texty, obrázky a umí v lecčem pomoci a na leccos odpovědět, se naše rozhovory stočily ke konkrétním nástrojům.
V loňském roce všichni vyučující prošli prvním školením o AI a vzdělávání z dílny iniciativy AI dětem. A právě tato iniciativa je nám velmi blízká – její zakladatelka Eva Nečasová je jedním z našich Vitae rodičů. Ve škole má sedmáka a dlouho se s námi potkávala i v roli učitelky.
Ale zpět ke Kafárně. S rodiči jsme si povídali o tom, jak se vztah k digitálním technologiím ve škole vyvíjel. Od seznamování třeťáků s počítačem, textovými editory, vyhledáváním na internetu ... až přišel covid. A ten celý tenhle seznamovací plán přeskočil. S počítačem najednou zacházeli už prvňáčci a děti i vyučující objevovali každý den mnoho nových nástrojů, které jim usnadňovali výuku a mnohdy i život.
Chuť objevovat nové nás ani děti po návratu do školy neopustila – děti si skrz svůj projekt vyjednaly 3D tiskárnu, při škole jsme otevřeli Základní uměleckou školu Vitae a hned druhým jejím oborem je Výtvarná a multimediální tvorba. Za několik málo let jsme školu vybavili mnoha novými technologiemi – interaktivní tabule jsou nyní v každé třídě, pro děti jsou dostupné pasco sady pro (nejen) přírodovědné bádání, stolní počítače, notebooky, nové iPady pro multimediální tvorbu, 3D pera, stejně tak několik sad pro robotiku, programování a také spousta materiálů pro unplugged výuku informatiky. A právě i informatiku jsme v letošním školním roce zavedli jako nový předmět – zacházení a využívání technologií integrujeme do většiny našich předmětů, ale o tom, jak technologie fungují, se učíme právě v informatice. Ta má u nás i rozšířenou časovou dotaci – v rozvrhu dětí ji najdeme už od 3. třídy.
... přišel covid. S počítačem najednou zacházeli prvňáčci a děti vyučující objevovali každý den mnoho nových nástrojů, které jim usnadňovali výuku a mnohdy i život.
Na Kafárně se rodiče dále seznámili s aplikacemi, které děti ve škole využívají – a ke kterým mají přístup i v domácím prostředí. Eva Nečasová pak popovídala o tom, jak vnímá rozvoj digitálních kompetencí na školách – se svým projektem AI dětem jich v posledních měsících poznala několik desítek.
A jaký je tedy postoj Školy Vitae k AI a k digitálním technologiím? Zkoušet, objevovat, uvědomovat si rizika. Je to nový svět, ve kterém žijeme. Podobně, jako jsme netušili možnosti internetu, netušíme ani rozměry umělé inteligence. Jedno ale víme jistě – ten, kdo s AI bude umět pracovat, bude na tom v budoucnosti lépe než ten, co na ní zanevřel a nerozumí jí.
Není to nyní o rychlém napsání osnov toho, co se budeme učit. Ale o tom, abychom my sami objevili, k čemu právě nám může být AI užitečná. A tak zkoušíme – i s dětmi. V bezpečném prostředí školy, tam, kde je prostor mluvit o rizicích i o etických pravidlech využití.
...netušíme ani rozměry umělé inteligence. Jedno ale víme jistě – ten, kdo s AI bude umět pracovat, bude na tom v budoucnosti lépe než ten, co na ní zanevřel a nerozumí jí.
Na Kafárně si rodiče také jednu aktivitu s AI vyzkoušeli. S pomocí nástrojů pro generování obrázků a textů vymýšleli školu budoucnosti:
Škola budoucnosti je moderní budova školy obklopená přírodou, kde děti přilétají na raketových botách a učí se za letu.
Škola budoucnosti: Váš projekt by mohl obsahovat spoustu báječných prvků, které by z něj udělaly neskutečný zážitek. Co třeba zahrada jako místo klidu, kde si odpočinete a nabijete baterky? Nebo samostatná budova, která bude energeticky úsporná a šetrná k naší přírodě? A co kdybychom do projektu zapojili děti? Mohou být vynikajícím zdrojem inspirace pro design i cílovou skupinou. A sportoviště? To je skvělý způsob, jak podpořit aktivní životní styl a zdraví!
V budoucnosti se školy budou snažit zajistit šťastné děti a učitele, aby byli spokojení i rodiče. V třídě bude panovat přátelská atmosféra, a dokonce i při pohledu z okna se může ukázat duha. A kdo ví, možná se na školním hřišti objeví i jednorožec.
Tato škola budoucnosti, ve které jsou veselé děti, je plná technologií i přírody. Děti se zde učí nejen klasickým vzdělávacím předmětům, ale také se věnují programování, robotice a využívání moderních technologií. Ve škole se ale také nachází krásná zahrada plná květin a zeleně, kde se děti učí o přírodě a péči o ni. Všechny aktivity jsou zaměřeny na rozvoj dětského potenciálu a zároveň na vzdělávání v harmonii s přírodou a moderními technologiemi. Tato škola je skvělým místem pro všechny zvídavé a kreativní děti, které chtějí objevovat svět kolem sebe a učit se novým věcem.
Přejme si tedy, aby škola budoucnosti byla přesně taková, jakou si ji představují naši rodiče! Šťastné děti, příroda, pohyb i technologie a třeba i ty raketové boty s jednorožcem! 🦄
Máte k využívání technologií na Škole Vitae nějaký dotaz? Chcete zjistit více? Nebo se k nám přijít podívat? Napište nám!
Chcete se podívat, jak vypadá výuková hodina zaměřená na AI? Mrkněte na stránku Napsali o nás a pusťte si reportáž, kterou jsme natočili společně s Národním pedagogickým institutem.
A jaké Kafárny nás letos ještě čekají?
O hodnocení nebo o kariérovém vzdělávání. Sledujete web školy v sekci Kafárny, kde se dozvíte více.
Ze Školy Vitae,
Dominika B.
Comentarios