• dominikabalatkova8

Letní škola II.

Již téměř tradičně vyráží celý nás pedagogický tým spolu s vedením školy na letní školu do krásného prostředí v Jizerských horách. Roubenka v Bedřichově poskytuje mnohem více, než jen prostor pro vzdělávání. Teplo krbových kamen, velkou zahradu, nádherný interiér a postele pro (takřka) všechny z týmu. Letos už na zahradě přibyly i stany - přeci jen, tým školy už čítá přes třicet lidí!


Hlavní cíle letní školy si tým stanovil hned na začátku: (1) posílit soudržnost týmu, vzájemnou otevřenost a schopnost hledat u druhých podporu ve svém vlastním profesním růstu, (2) sjednocovat představu o kvalitním vyučování ve Vitae, (3) posílit zkušenost s efektivní tandemovou výukou. Ze stanovených cílů můžete cítit, že aktivity na letní škole byly různorodé.



Společné vaření třeba i pravého indického paneeru, procházky sluncem i deštěm, povídání do noci a společný smích, to všechno postupně naplňovalo cíl první. S vděčností, že po náročném období můžeme vydechnout a být spolu tváří v tvář, nikoliv přes světla obrazovek.


Každý den společného času se pak postupně zaměřil na aktivity vedoucí k dalším cílům. Učitelky a učitelé se ve svých minitýmech zamýšleli nad profilem absolventa Školy Vitae. Jaký je? Co umí? Co od procesu učení očekáváme my vyučující? Co rodiče? A co chtějí umět a znát děti? To byly hlavní otázky, které provázely úterní den.


Ve středu se vyučující sešli nad brainstormingem ke koncepci kariérového poradenství na škole. Postupně budujeme i tuto část vzdělávání dětí, neboť nám přijde velmi důležité, aby se děti setkaly s tím, co svět práce a budoucího zaměstnání nabízí.


Tandemová spolupráce provázela celý čtvrtek. Párová výuka je jedním ze specifik naší školy. Není toliko probádaná, málokde existuje v rozsahu, v jakém ji ve škole máme my. Že přináší společné plánování, vzájemnou podporu a inspiraci si ověřujeme každý den. Jaké jsou další výhody spolupráce v tandemu? A jaké má práce ve dvojici rizika a nevýhody? Jak řešíme konflikty? A v neposlední řadě - jak tandem dvou učitelů mohou vnímat děti? Nad tím vším jsme bádali až do večerních hodin.



Celou letní školou se letos také nesla myšlenka profesního rámce učitele. Vyučující tak dostali prostor na promýšlení vlastního profesního i osobnostního rozvoje. Příležitostí k hlubšímu sebepoznání a rozvíjení vlastních schopností není nikdy dost. Učení je totiž celoživotním procesem.