• terezapenkavova

JAK JE TO S TOU PŘÍRODOU?

V měsíci lednu se nám prodralo na povrch nové téma, které nás bude provázet po celé dva měsíce. To téma je o přírodě. Začali jsme si ji trošku kategorizovat a všímat si více věcí kolem nás. Nyní již rozeznáme živou a neživou přírodu a její hlavní znaky. Ve třídě proto máme výstavu živých a neživých přírodnin, která se nám stále rozšiřuje. Začali jsme přemýšlet jak vznikly věci, které denně používáme. Došli jsme k závěru, že vše kolem nás by tu nebylo, nebýt tak štědré přírody. Víme, že původem každého předmětu je přírodnina, ze které vznikla surovina a ze suroviny samotný výrobek. Takže spojení přírody a lidí je svět plný objevů a je až neuvěřitelné, že příroda má stále zásoby, ze kterých můžeme brát a tvořit. Je to proces nekonečný? Co myslíte?


Vytvořili jsme lapbooky. Také jsme nejprve nevěděli co to je, ale teď už jsme v tom mistři. Je to takový skládankový plakát, nebo možná sešit, který obsahuje různá fakta, poznámky, pojmy a obrázky. Je to možná něco jako velmi skladná učebnice. Každý jsme si vybrali předmět výzkumu. Cokoli, co najdeme kolem nás. To nám vyučující vyfotili a fotku vytiskli, abychom si obrázek mohli nalepit do lapbooku. No a pak jsme předmět zkoumali. Zajímal nás materiál, rozměry, jestli to vzniklo z živé nebo neživé přírody a také jaké to má vlastnosti. Vlastnosti materiálu jsme zjišťovali hlavně pomocí našich pěti smyslů. Lupe to? Je to jemné, nebo drsné? A tak…


ČESKÝ JAZYK


V češtině jsme stále procvičovali poznávání souhlásek a samohlásek. Taky psaní i/y v tvrdých a měkkých slabikách. Musíme si to stále připomínat, abychom v tom měli jasno. Ono se to lehko zapomene, ale to se nesmí stát, no a tak na tom pracujeme. Pak se alespoň můžeme začít učit něco dalšího. A taky trénujeme psaní a zjistili jsme, že bez předepsaných linek to ještě nedokážeme ukočírovat a tak je tedy písanka náš dobrý pomocník.


ANGLICKÝ JAZYK


V anglickém jazyce jsme si zahráli na interiérové designéry. Učili jsme se totiž o vybavení domu. Potom jsme také zjistili, že anglická abeceda je kratší než ta česká. Vyspelovat své jméno byla na začátku pěkná fuška, ale chce to trénink, jako ostatně všechno, že? Leden je měsíc opakování, takže jsme si připomněli učivo, kterým jsme si prošli od začátku školního roku. Tím jsme se i dozvěděli jestli nám něco zůstalo v hlavě a malinko si to uspořádali pomocí sebehodnocení a zamýšlení se.


MATEMATIKA


Leden nám začal s novým dílem učebnice. A je to jízda, hlavně prostředí Autobusy - nastoupili, vystoupili, ubyli, přibyli a jeli…no, hodně nám v tom pomáhá naše třídní linka se zastávkou “ U umyvadla “ do “Divoké Šárky”. Odpočinuli jsme si při měření a odhadování vzdáleností. Vyzkoušeli jsme si práci s metrem i pravítkem. Změřili jsme ve třídě co se dalo. Od učebnice až k obvodu hlavy a všechno jsme si zaznamenávali na číselnou osu. Dělili jsme borůvkový koláč a zjistili, že víc se najedl ten, kdo dostal jednu polovinu, než ten, na koho zbyla jen pětina. Bingo je naše oblíbená početní rozcvička na začátku každé hodiny matematiky.

ART


Ani tady jsme nezaháleli. Pracovali jsme hodně ve skupinách. Nejprve při vytváření choreografie jen pomocí rukou na znělku upoutávky na paralympijské hry PARIS 2024. Inspirací nám bylo samotné video a my se alespoň mohli vžít do těl lidí, kteří se jako hrdinové těchto paralympiád účastní.


Dále jsme začali zhudebňovat básně a říkanky pomocí zvonkohry a nepopsaného listu papíru, kde jsme se snažili zapsat vytvořenou melodii. V tomto směru je před námi ještě velký kus práce, ale cílem je vytvořit třídní zpěvník s originálními melodiemi.


Ve výtvarce jsme se ponořili na dno oceánu. Z pohledu vzhůru ke světlu jsme zjistili, že voda má různé odstíny a to od té nejtmavší po nejsvětlejší. Tuhle skutečnost jsme přenesli na výkres a potom dokreslili stíny mořských živočichů. Šlo nám přitom o perspektivu, tedy o velikost těchto tvorů vzdalujících se od nás.



TĚLESNÁ VÝCHOVA


Tento měsíc jsme rozhýbali těla trochu v jiném duchu. Začali jsme dojíždět na hodiny bruslení. Každý pátek jsme absolvovali přesun na zimní stadion ICERING, kde se nás ujali šikovní instruktoři a už se klouzalo (někdy né jen po bruslích). Někteří z nás brusle okusili poprvé a někteří už zkušeně křižovali ledovou plochu. Týden po týdnu byly vidět velké pokroky v našich dovednostech a každá hodina na ledě pro nás byla geniálně stráveným časem.