• zuzanabrozova

7. třída: Zpráva z výuky listopad-prosinec 2021

Mešita a synagogy v Praze

Jak to vypadá v křesťanském kostele, mnozí víme a známe, ale co taková mešita, máme vůbec v Praze nějakou? Ano, objevili jsme ji na Černém Mostě i s velmi milým průvodcem, panem Ahmedem z Islámské nadace v Praze. Mohli jsme nahlédnout do krásných prostor a usednout na měkké koberce se vzorem směřujícím k Mekce. Zaujalo nás místo k očistě před modlitbou, zajímavosti z poutě do Mekky nebo Korán, celý psaný ručně, a to zprava doleva…


Ve Starém židovském městě nám průvodce ukázal hned několik unikátních míst: Klausovou, Pinkasovu nebo Staronovou synagogu (nejstarší dosud užívaná synagoga ve střední Evropě!), podívali jsme se i na židovský hřbitov. Zjistili jsme, co je tóra, pesach, šabat nebo jak se připravuje košer jídlo.


Téma jsme zakončili vytvořením plakátů k pěti hlavním náboženstvím světa. Všechny tyto znalosti se nám propojily při besedě s Jitkou Schlichtsovou z programu Den pro školu, dobrovolníci do škol. Povídali jsme si také o vzniku různých nových náboženských uskupení nebo sekt. Některá sdružení mohou být ve společnosti velmi nápomocná a jiná mohou skrývat i jistá rizika. Bylo užitečné moci se na vše vyptat!



Dostanu azyl?

Co zažívají uprchlíci, když v cizí zemi žádají o azyl, když nikomu kolem nerozumí a mají vyplňovat papíry, které nedokážou přečíst - takové těžké chvíle jsme si s dětmi zkusili během zážitkového programu o uprchlictví. Co bychom si chtěli z našich zvyků a tradic ponechat a v čem bychom byli ochotni se přizpůsobit životu v nové zemi? Žáci prezentovali své postoje před přísnou komisí, která jim mohla udělit vytoužené razítko. Zjistili jsme, že migrant není totéž co uprchlík, a dokonce jsme si s jedním mohli o jeho strastiplné cestě ze Sýrie do Čech popovídat. Pan Ibrahim byl velmi milý společník a po šesti letech, co zde žije, mluví skvěle česky.


Dotkli jsme se dalších důležitých témat: jinakost, etnika, tradice, diskriminace, rovnoprávnost mužů a žen atd. A protože byly za dveřmi Vánoce a čas se také trochu pobavit, dostali žáci originální úkol: vytvořit svou vlastní zemi se svými zvyklostmi, vlajkou, hymnou, jazykem nebo historií. Podívali jsme se do San Kachňa, projeli Opičími a kočičími ostrovy, vyhli se vězením pro hlupáky, učili se zvláštní tance i abecedu, obdivovali unikátní oblečení, zvyky i jídlo, ale ze všeho nejvíc jsme se u toho pořádně nasmáli!


Vánoce, Vánoce přicházejí…

Vánoce jsme kvůli covidu strávili jen v rámci třídy, ale i tak jsme si je užili. Zavedli jsme po vzoru Opičího národa nový zvyk: Najdi si svůj dárek! A tak se po velké přestávce spustilo ve třídě velké pátrání, každý naštěstí našel něco, co ho potěšilo :-) Hráli jsme hry, mlsali a dívali na Šmouly, ano čtete správně, sedmáci milují Šmouly. Tak šly alespoň v angličtině, trénovat můžeme na čemkoli!