Respektovat a být respektován
pro učitele školy, pro širší veřejnost
Datum konání
15.–30. 5.
Cena pro rodiče školy
4 300 Kč
Čas konání
10–16.30 h
Cena pro veřejnost
4 300 Kč
Lektorky/Lektoři
Soňa Kazda, Radka Rendošová
Detaily akce
Harmonogram kurzu:
15. 5. 2021 10.00–17.30 h
16.5. 2021 9.00–16.30 h
29. 5. 2021 10.00–17.30 h
30. 5. 2021 9.00–16.30 h
Kurz probíhá formou 4 celodenních navazujících seminářů. Tyto semináře jsou akreditovány MŠMT. Účastníci kurzu obdrží písemné shrnující materiály a Osvědčení o absolvování kurzu. Doporučujeme vzít si podložku na psaní.
Kapacita kurzu je 24 účastníků, minimální počet účastníků je 20.
Organizace kurzu a smluvní podmínky:
Organizaci kurzu a přihlášek zajišťuje Andrea Gröschlová (andrea.groschlova@akademievitae.cz).
Přihlášení je platné po uhrazení celého kurzovného ve výši 4 300 Kč na účet č. ú. 123-2763540207/0100, variabilní symbol 101, do poznámky uveďte jméno účastníka. Potvrzení o přijetí platby Vám rádi zašleme na vyžádání.
Během školení bude zajištěn čaj, káva a drobné občerstvení. Obědy nejsou v ceně kurzu – účastníci si mohou donést vlastní jídlo (možnost využití mikrovlnné trouby), případně využít objednávky z blízké pizzerie.
Epidemiologická situace:
V tuto chvíli věříme, že kurz budeme moci uspořádat v prezenční formě. Pokud to epidemiologická situace nedovolí, kurz nebude zrušen, ale bude přesunut do jiného termínu. Online forma kurzu není možná.
Obsah seminářů:
15. 5.: EMOCE
Cíle výchovy, každodenní komunikace a potřeby dětí. Socializace a sebeúcta. Stanovování hranic chování a vývojové úkoly dětí. Poznatky o fungování mozku - jeden z argumentů pro respektující přístup. Základní fakta o emocích. Souvislost mezi emocemi a lidskými potřebami. Zvládání vlastních emocí – impulzivní a vědomý způsob. JÁ-sdělení a TY-sdělení. Jak učit děti hovořit o tom, co prožívají a co potřebují. Emoční inteligence.
16. 5.: KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI
Různé způsoby, jak reagujeme na emoce u druhých. Formy empatické reakce. Respektující vs. mocenský model vztahů ve výchově a vzdělávání dětí i mezi dospělými. Poslušnost a její rizika vs. zodpovědnost. Obsah vs. forma sdělování požadavků. Komunikační dovednosti – popisný vs. hodnotící jazyk, informace, výběr, otevřené otázky, jedno slovo.
29. 5.: CO NAMÍSTO TRESTÁNÍ
Zásady respektující komunikace. Vnitřní a vnější motivace k učení a práci. Přirozený důsledek a sociální důsledek nežádoucího chování dětí. Následná reakce dospělého – trest nebo vedení k zodpovědnosti? Rizika trestů. Postupy při nežádoucím chování dětí. Vytváření návyků u dětí, prevence a řešení každodenních „krizových“ situací a konfliktů mezi dětmi.
30. 5.: JAK VYJADŘOVAT UZNÁNÍ A OCENĚNÍ
Vyjasnění pojmů odměna, pochvala. Rizika odměn a pochval. Jak poskytovat zpětnou vazbu a vyjadřovat uznání, aniž bychom vytvářeli závislost na autoritě. Respektující komunikace pro každý den.
Lektorky / Lektoři
Soňa Kazda má pedagogické vzdělání se zaměřením na speciální pedagogiku. Je certifikovanou mediátorkou. Poskytuje osobní konzultace a poradenství v oblastech mezilidských vztahů v rámci projektu „MLUVME O TOM“. Zásady respektujícího přístupu uplatňuje od roku 2006, kdy kurz absolvovala. V r. 2011 nastoupila do lektorského výcviku Respektovat a být respektován pod vedením J. Nováčkové a D. Nevolové, od 2013 tyto kurzy již lektoruje.
Radka Rendošová vystudovala obor Sociální a pracovní psychologie na Fakultě sociálních a ekonomických věd Univerzity Komenského v Bratislavě (2010). S přístupem Respektovat a být respektován se seznámila při jeho vzniku v devadesátých letech a od té doby uplatňuje jeho praktické principy v osobním i pracovním životě. Zajímá se o unschooling, který je přirozeným způsobem učení a představuje zcela jiné paradigma nazírání na vzdělávání jako sebeřízený a vnitřně motivovaný proces.
Základní škola Vitae, s. r. o.
Chomutovická 1443/4
Praha 11 Chodov
© 2020 Akademie Vitae®